BAS Kontoplaner

BAS Kontoplaner

BAS Kontoplaner

BAS kontoplaner är ett slags standardiserade kontoplaner som används av de allra flesta oavsett företagsform. Kontoplanerna består av konton och kontoindelningar som är anpassade till så att de knyter an till årsredovisningslagen, rekommendationer, Skatteverkets standardiserade räkenskapsuppgifter samt till de uppgifter du ska lämna till SCB.

Man brukar dela in kontona i olika klasser så att konton som hör ihop bildar en klass.

Det finns:

  • kontoklass 1 för tillgångar
  • kontoklass 2 för skulder
  • kontoklass 3 för intäkter
  • kontoklass 4-8 för kostnader.

Kontona har oftast 4 siffror, där:

  • den första siffran visar kontoklassen
  • den första plus den andra visar kontogruppen
  • de fyra siffrorna tillsammans visar kontot.

Exempel

Konto [1910]

Den första siffran [1xxx] visar att kontot tillhör kontoklassen Tillgångar.
De två första siffrorna [19xx] visar att det är kontogrupp Kassa och Bank.
De fyra siffrorna tillsammans [1910] visar kontot Kassa.

BAS kontoplanerna innehåller en stor mängd konton, eftersom de ska kunna användas i alla företag oavsett bransch och storlek. I din egen bokföring behöver du givetvis inte använda alla dessa konton, utan du väljer dem som du behöver och som passar din verksamhet.

Det är dock inte ett krav att använda en BAS kontoplan. Du kan istället välja att själv upprätta konton, då ska varje konto tilldelas ett nummer och namn och sammanställas till en kontoplan som passar din verksamhet.

De allra flesta väljer ändå att använda BAS kontoplan eftersom det underlättar vid uppgiftslämnande och deklaration.

Läs mer på BAS-kontoplans webbplats

Tillbaka till startsidan

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*


This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.